معرفی

سنجش از دور یک علم نسبتا جوان می‌باشد که در طول چند دهه اخیر رشد قابل توجهی نموده است و مراکز معتبر علمی‎ در دنیا به آموزش و تربیت نیروی متخصص در این رشته علمی پرداخته‌اند. اخیرا اهمیت این رشته در کشور ما نیز مورد توجه دانشگاهیان، دانش پژوهان و مسئولین ذیربط قرار گرفته است. به طور کلی توسعه کاربرد سنجش از دور از دیدگاه زمین شناختی می‌تواند در بررسی اثرات زیست محیطی، معدنکاری و فعالیت‌های جانبی معدنکاری به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. این علم به طور برجسته‌ای توانایی انسان را در اکتشاف منابع زمینی، نقشه ‌برداری و پایش محیط زمین در مقیاس‌های مختلف افزایش داده است و در بسیاری از زمینه‌های علمی و تحقیقاتی کاربردهای گسترده‌ای نشان داده است. به کمک این فناوری می‌توان با سرعت و دقت بالا به شناسایی و اکتشاف بسیاری از پدیده‌های زمینی از قبیل اکتشاف منابع معدنی، نقشه ‌برداری واحدهای زمین شناختی، گسل‌ها و نواحی آتشفشانی، پیش بینی زلزله، مطالعات ژئوترمال، مطالعات زیست محیطی و پایش محیط زمین در مقیاس‌های مختلف پرداخت. بدون شک استفاده از این فن‌آوری در مطالعات علوم زمین نه تنها سرعت انجام مطالعات را بیشتر می‌کند، بلکه از نظر دقت، هزینه و نیروی انسانی نیز بسیار با صرفه‌تر است. امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا سنجش از دور بخش جدایی ناپذیر بسیاری از پروژه‌های زمین شناسی محسوب می‌گردد. بر اساس جدیدترین کتب و مجلات معتبر منتشره در ایران و سایر نقاط جهان سنجش از دور به عنوان یکی از روشهای اکتشاف مقدماتی برای بسیاری از مواد معدنی در مرحله مقدماتی محسوب می‌شود. همچنین از تصاویر ماهواره‌ای خاص با قابلیت‌های ویژه مثل تصاویر با قدرت مکانی بالا جهت تهیه نقشه‌های زمین شناسی بزرگ مقیاس و تصاویر ابرطیفی جهت تهیه نقشه‌های دگرسانی در مراحل بعدی اکتشاف نیز استفاده می‌گردد. کشور ایران با در اختیار داشتن منابع طبیعی و معدنی فراوان و نیز به دلیل مستعد بودن نسبت به بلایای طبیعی چون زمین لرزه و سیل نیازمند بهره‌گیری از پتانسیل‌های سنجش از دور درعلوم زمین بویژه اکتشاف ذخائر معدنی، مدیریت منابع زمینی و بلایای طبیعی است. از طرف دیگر ویژگی‌های خاص اقلیمی و نبود پوشش گیاهی، دارا بودن منابع عظیم معدنی و وقوع بلایای طبیعی زیاد در بیشتر مناطق کشور آنرا به یکی از بهترین نواحی آزمایشی در پژوهش‌ها و کاربردهای سنجش از دور زمین شناختی تبدیل کرده است. بطوریکه اهمیت وجود کارشناسان و متخصصان سنجش از دور زمین شناختی و تشکیل انجمن سنجش از دور زمین شناختی ایران دوچندان احساس می‌شود.

دانشجویان گرایش‌های مختلف رشته زمین‌شناسی بویژه گرایش‌های سنجش از دور زمین شناختی، اقتصادی، تکتونیک، محیط زیست، گرایش‌های مختلف معدن خصوصا اکتشاف و استخراج معدن، رشته‌های علوم خاک، مهندسی نقشه برداری، سنجش از دور، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، ژئوفیزیک و سایر رشته‌های مرتبط با زمین شناسی و سنجش از دور از جمله مخاطبان این انجمن هستند.

مهمترین اهداف و عرصه‌های فعالیت انجمن‌ سنجش از دور زمین شناختی ایران عبارت خواهند بود از:

– گسترش، پیشبرد و ارتقای علم سنجش از دور زمین شناختی.
– توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص.
– بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مربوط به سنجش از دور و علوم زمین.
– انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای با علم سنجش از دور زمین شناختی سر و کار دارند.
– همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
– ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.
– ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی.
– برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی.
– تولید و انتشار نشریه علمی، کتاب و نشریات الکترونیکی، نرم‌افزارهای رایانه‌ای، تصاویر ماهواره‌ای و فیلم‌های علمی‌ـ آموزشی.
– برگزاری دوره‌های آموزشی تکمیلی، تقویتی و کارگاه‌های تخصصی.
– برنامه‌ریزی و اجرای بازدید‌های علمی از مراکز علمی، صنعتی و فناوری.
– ایجاد زمینه‌های مناسب برای شکوفایی استعدادها، برانگیختن خلاقیت علمی دانشجویان و دانش‌آموختگان سنجش از دور و علوم زمین.
– بهره‌گیری از توانمندی دانشجویان و دانش‌آموختگان در تقویت و تحقق فضای علمی.
– حمایت و تشویق مادی و معنوی از ابتکارات، خلاقیت‌های علمی، فعالیت‌های پژوهشی و اختراعات دانشجویان.
– ایجاد زمینه‌های مناسب برای شکوفایی استعدادها، برانگیختن خلاقیت علمی دانشجویان، دانش‌آموختگان و بهره‌گیری از توانمندی ایشان در تقویت و تحقق فضای علمی دانشگاه
– افزایش مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیت‌های علمی جمعی و نهادینه ساختن این فعالیت‌ها.
– حمایت از فعالیت‌های علمی دانشجویی و راهنمایی و هدایت دانشجویان در امر آموزش و پژوهش.
– تقویت و تحکیم پیوندهای نظام آموزش عالی با بخش‌های مختلف جامعه.
– تعمیق دانش و بینش علمی دانشجویان با بهره‌گیری از توان علمی اعضای هیأت علمی.
– همکاری علمی با سازمانهای مرتبط مانند سازمان فضایی ایران، سازمان زمین شناسی کشور، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نیرو و غیره.
– اطلاع‌رسانی در خصوص کلیه فعالیت‌های مرتبط با اهداف انجمن.